• وبلاگ : ورود پسرا ممنوع
  • يادداشت : چرا ديه ي زن نصف ديه مرد است؟
  • نظرات : 33 خصوصي ، 112 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + كوروش 
    خيلي با عصبانيت جواب مي دهيد، اگر منظور شما از اين وبلاگ تضرب عقايد، اين گونه پاسخ دادن شايساع نيست ولي گفتيد:
    اولا) سقف بيمه و غيره، ربطي به زن و مرد بودن نداره و در هر دو مورد يکسانه ..................."
    مگر من در ميزان سقف بيمه تشكيك كردم كه آنرا ياداوري مي كنيد تازه آنچه را چه شما سقف مي ناميد از ديد بيمه گر است كه متعهد به پرداخت آن است و اصلا بحث ما در رابطه با بيمه، بيمه گر و بيمه گذار نبود كه شما اين موارد را مطرح مي كنيد. صخبت ما سر چيز بسيار ساده تري بود "علت تفاوت ديه مرد و زن" كه شما گفتيد چون مرد نان آور است پس درصورت عدم وجود او ....... بنده هم گفتم تعداد زيادي از خانمها در جامعه ما نان آورند براي آنها چه؟
    گفتيد
    ثانياً) قوانين بيمه اي، چه بين المللي باشند و چه نباشند اگر ذره اي با قوانين اسلامي تعارض داشته باشند مطمئن باش در ايران، اجرا نميشن. پس لطفا سعي نکنيد ما رو الکي مديون حقوق بشر دروغين غربي ها جلوه بدين
    قوانين اسلامي در اين موارد كف ديه را مطرح كرده. اگر شخصي به غير عمد موجب مرگ زني شود و از روي دلسوزي ديه كاملي به ورثه بدهد خلاف شرع انجام داده؟ فلسفه بيمه هم همين است كه شما با پرداخت مبلغ اندك خود را در برابر حوادث بيمه كنيد حال حال اگر الزام اين قوانين بين المللي موجب لحاظ ديه مساوي براي زن و مرد گشته فكر نمي كنم كه با قوانين اسلامي مغايرت داشته باشد.( چون كف ديه را رعايت كرده)
    گفتيد: ثالثاً) ارث و ديه، طبق نص قرآن و احاديث متواتر، براي مرد، دو برابر زن است. پس الکي با ده برابر و غيره، نسبت ناروا ندين و بحث رو به جاده خاکي نکشونيد
    من كجا گفتم ارث مرد ده برابر ارث زن است شما جواب بنده را اصلاً مطالعه نكرديد و با خشم گارد گرفته ايد آرام باشيد و پاسخ مرا مجدداً بخوانيد. بنده گفتم علت تفاوت ده، سه يا دو برابري مد مسلمان نسبت به مرد كافر در چيست (خواهشاً بحث بيمه را وسط نكشيد)
    گفتيد رابعاً) در اينکه بايد قوانين صريح اسلام رو بصورت تعبدي و بدون هيچ شکي قبول کنيم، کاملا باهاتون موافقم. اما بحث و تحقيق درباره فلسفه ي اين احکام و استفاده از استدلال هاي منطقي در حد توان خودمون، نه تنها مذموم نيست بلکه توصيه شده نيز هست.
    بدترين نوع حمله به چيزي دفاع بيپايه كردن از آن است. شما با استدلالهاي خود جاي حجمه را باز مي كنيد و من شك دارم كه شما طرفدار واقعي اين موارد باشيد چون در غير اينصورت اينگونه استدلالهاي سخيفي را ملاك قرار نمي داديد
    گفتيد : خامساً) در همون برنامه اي که ذکرش رفت، کارشناس مي گفت که بسياري از اين شبهه ها در زمان ائمه عليهم السلام مطرح و پاسخ داده شده اند بنابراين بعضي از اين پاسخ ها از سخنان ايشان گرفته شده اند.
    والا پاسخي مدهيد كه مغز آدم سوت مي كشد. كارشناسي مي‌گفت (كدوم كارشناس، با چه درجه علمي، آيا آيات عظام اين سخنان را تائيد مي كنن؟ و ......) ما كه هيچ، اين موارد بين مراجه نيز گاهاً دازاي تفاسي مختلفه، ببين يك ذره آرامش خودت را حفظ كن و با تندي اين مطالب را نخوان تا بخواهي جواب تند بدهي. لطفاً رجوع كنيد به تا متوجه شويد
    http://pnu-club.com/pnu.thread46459.html


    پاسخ

    دوست جديد! القاي دروغين عصبانيت و ايجاد جنگ رواني شيوه ي نخ نمايي ست که ديگه حناش رنگي نداره ............ و اما جواب: اولا) بحث سقف بيمه رو شما مطرح کرديد نه بنده. من هم قبول دارم که بحث ما روي چيز ديگه اي بود اما شما زدين جاده خاکي و باز کردن بحث موارد مختلف بيمه و از اين حرفا ................. ثانياً) در مورد قسمت "کف ديه" حرف خاصي ندارم و ظاهرا استدلال قانون بيمه هم همين حرف شماست ................ ثالثاً) مطمئن باشيد اون کارشناس هر کي که باشه سوادش از من و شما بيشتره و جوابهاش هم منطبق بر شرع و نظر مراجع هست وگر نه در برنامه اي با بينندگان ميليوني ازش دعوت نمي شد ............... رابعاً) چون بحث ديه کافر ذمي رو نمي دونستم با کارشناس يکي از سايت هاي پاسخگويي ( حجت الاسلام کارگر) چتي داشتم که براتون مي نويسمش. اميدوارم اگه واقعا به دنبال جواب هستيد براتون مفيد باشه: من : سلام / کارگر:سلام / من : ديه كافر ذمي با ديه مسلمان متفاوت است يا نه ؟ / کارگر:بله متفاوت است / من : چقدر؟ / کارگر:همان طور که مي دانيد ديه متناسب با شرايط تغيير مي کند / کارگر: در شرايط فعلي نميشه به صورت مشخص بيان کرد يا حداقل بنده اطلاعي ندارم / من : منظورتون از شرايط فعلي چيه؟ / کارگر: اما آنچه مشخص است اين است که ديه آن کمتر از ديه مسلمان است / کارگر:ببخشيد چند سال داريد و تحصيلات شما؟ / من : ... سال و ... / کارگر:چند وقت پيش در مجلس بحث زياد شدن ديه مطرح بود / کارگر:و با حواشي زيادي مطرح بود / کارگر:اين به اين خاطر است که ديه متناسب با شرايط تغيير مي کند چون ديه ، در واقع جبران نقصاني است که از فقدان شخص در خانواده ايجاد مي شود و متناسب با شرايط اين نقصان کم و زياد مي شود لذا متناسب با تاثير بود و نبود شخص در زندگي بازماندگان، اين ديه زياد مي شود / من : اين شرايط و تاثير بود و نبود که فرموديد مربوط به ديه کافر ذميست يا شامل ديه زن مسلمان نيز مي شود؟ / کارگر:بله شامل زن مسلمان هم مي شود. اين يک قاعده کلي است و شامل همه اقسام آن مي شود / من : حالا يه سوال. فقط خداوکيلي راستشو بگيد چون برام مهمه / کارگر:بفرماييد / من : آيا اين شرايطي که فرموديد در همون زمان ائمه مطرح بوده اند يا جزء احکام ثانويه هستند و الان براي جلوگيري از فشارهاي مخالفان وضع شده اند؟ / کارگر:بدون شک در زمان پيامبر و اهل بيت اين احکام وجود داشته و توسط آنها بيان شده است / کارگر: و براي صحت اين مسئله رواياتي وجود دارد که از اين بزرگان وارد شده / کارگر: و اين مسئله را تاييد مي کند لذا اين احکام از احکام اوليه و مسلمات اسلام مي باشد. و در آن ترديدي نيست / من : آيا اين استدلال که "ديه جبران نقصان ..." از متن روايات است يا دليلي ست که بعدا به ان پاسخ داده شده؟ / کارگر: ما که حق اضافه کردن چيزي در دين نداريم و مطالبي که به عنوان استدلال بيان مي شود يا متن روايات و قران است يا از روايات و ايات استنباط مي شود. لذا مطالب بيان شده از مطالبي است که توسط اهل بيت وارد شده است / من : خيلي ممنون / کارگر:خواهش مي کنم / من : خدانگهدار / کارگر:موفق باشيد خدانگهدار